تبلیغات
هنر تعزیه در اصفهان - مرثیه خوانی (سایت مقام معظم
 
هنر تعزیه در اصفهان






مرثیه خوانی (سایت مقام معظم
رهبری)






س :در برخی موارد مرثیه خوانی و مداحی زنان در
مجلس خودشان ، به گونه ای است که صدای آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر می رسد ؛
آیا این عمل جایز است ؟
ج : اگر صدای آنان در معرض ریبه ، تلذّذ و تهییج شهوت
باشد ، جایز نیست .
مطابق با نظر مراجع بزرگوار تقلیدآیات عظام : امام (ره )
خامنه ای ، بهجت ، فاضل ، صافی ، نوری ، وحید ، تبریزی ، سیستانی
برای مطالعه :
فاضل ، جامع المسائل ، ج1 ، س2182 ؛ صافی ، جامع الأحکام ، ج2 ، س1681 ؛ خامنه ای ،
اجوبه الإستفتائات ، س 1145؛ نوری ، استفتائات ، ج2 ، س 545 ؛ امام (ره) ،
استفتائات ، ج3 ، احکام نظر ، 57 و 58 ؛ تبریزی ، استفتائات ، س 1058 ؛ وحید ، بهجت
و یستانی
مراسم عقد و عروسی در ماه محرم
س :آیا مراسم عقد و عروسی در ماه
محرم اشکال دارد؟
ج : برگزاری این نوع مراسم ، اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت
حضرت سیدالشهداء علیه السلام نباشد، اشکال ندارد؛ ولی درآن هیچ نوع برکتی نیست و
سزاوار است که مسلمانان غیرتمند سعی کنند این گونه مراسم را در ماه های دیگر و ایام
متناسب با خود برگزار کنند.
مطابق با فتاوای مراجع بزرگوار :امام(ره) ، بهجت ،
خامنه ای ،تبریزی ،سیستانی ، فاضل، مکارم ، نوری ، وحید و صافی. مجموعة پرسش های
دانشجویی ،ج13،ص336
نام مبارک امام حسین علیه السلام
س : بی احترامی به نام
مبارک امام حسین علیه السلام چه حکمی دارد؟
ج : نام مبارک امام حسین علیه السلام
چون از نام های بهشتی ونام حجت خدا و ثارالله می باشد ، دارای احترام و احکام خاصّی
است:
1- حفظ احترام این نام لازم وبی احترامی به آن حرام است.
2- هرگونه عملی
که به نوعی بی احترامی به نام مقدّس امام حسین علیه السلام محسوب شود ، حرام
است،مانند:
أ‌- سوزاندن ورقه ای که نام ایشان برآن نوشته شده است.
ب‌-
انداختن در جایی که بی احترامی به آن باشد،مثل محل زباله وخاکروبه.
ت- نوشتن آن
با چیزی و برچیزی که بی احترامی باشد.
ث‌- گذاشتن چیزی برآن که بی احترامی به
حساب آید.
نکته: البته موارد بالا درصورتی حرام است که از روی عمد و با توجه
باشد.
4- رساندن جایی از بدن به نام مبارک امام حسین علیه السلام بدون طهارت
جایز نیست؛ بنا براین دست گذاشتن برنام امام حسین علیه السلام یا آویختن زیور یا
پوشیدن لباسی که نام حسین علیه السلام برآن نوشته شده در صورتی که تماس با بدن
داشته باشد ، حرام است.
نکته: اگر کسی را به نام حسین علیه السلام نام گذاری
کنند ، نام آن شخص احکام مربوط به نام امام حسین علیه السلام را ندارد.
با
استفاده از: احکام حسینی ، محمد حسین فلاح زاده
خوردن تربت حسینی علیه
السلام
س : خوردن تربت حسینی علیه السلام (خاک مقدس کربلا) که به قصد شفا گرفتن
مستحب است ، چه محدوده ای از مرقد شریف امام حسین علیه السلام را شامل می شود؟ آیا
خوردن مقداری از مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد؟
ج: حضرت آیت الله خامنه
ای
قدر متیقّن ، تربت قبر شریف و ملحقات عرفی آن است ومُهر اگر از آن دو محل
تهیه شده باشد ، همان حکم را دارد.
(به نظر مقام معظم رهبری از محدوده ای که عرف
مردم ملحق و جزو قبر می دانند می توان برای شفا استفاده کرد).
حضرت آیت الله
بهجت
احوط(احتیاط واجب) اقتصار (اکتفا نمودن) بر مأخوذ (گرفته و برداشت شده) از
قبر و اطراف مجاور قبر مطهّر است و در زائد بر آن درآب مستهلک شود.
(به نظر
ایشان نیز بنابر احتیاط واجب باید به خاکِ قبر و مقدار عرفی اطراف قبر اکتفا شود
واگر تربت از خارج از این محدوده تهیه شده بود باید با آب مخلوط کرد، به گونه ای که
عرفاً اثری از خاک در آب دیده نشود و درآب مستهلک گردد).
مراجعه کنید: مسائل
جدید ،ج4،ص205
پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمة هدی علیهم السلام
س : پوشیدن
لباس سیاه در سوگ ائمة هدی علیهم السلام ، خصوصاً در ماه محرم چه حکمی دارد؟ آیا
پوشیدن لباس سیاه در این ایام کراهت دارد؟
ج : پو شیدن لباس سیاه در عزای اهل
بیت علیهم السلام برای تعظیم شعائر و به عنوان اظهار تأثـّر [اندوه وماتم] مستحسن
[نیکو و پسندیده] است و به این عنوان کراهت هم ندارد ؛ بلکه به فتوای بسیاری از
بزرگان ومراجع تقلید واجد رجحان و مطلوبیت شرعی بوده و ثواب نیز دارد و عملاً
بزرگانی چون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) در روز عاشورا از قبای سیاه
استفاده می کرده اند.
برای مطالعه : مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید
،ج 3، ص19
نذر در روز عاشورا
س : کسی که نذر کرده در روز عاشورا، به مردم
حلیم بدهد،آیا می تواند به جای آن خوراکی دیگری بدهد؟ یا حلیم را در روز های دیگر
ماه محرم به مصرف برساند؟
ج: اگر نذر طبق صیغة معتبر شرعی بوده ، باید به همان
صورتی که نذر کرده عمل کند و اگر صیغه داشته ، اختیار با او است.
مطابق با
فتاوای مراجع بزرگوار :امام(ره) ، بهجت ، خامنه ای ، تبریزی ، سیستانی ، فاضل،
مکارم ، نوری ، وحید و صافی.
مجموعة پرسش های دانشجویی ،ج13،ص335
روضه های
دروغ
س : خواندن روضه های دروغ وغیر معتبر که بعضاً موجب تمسخر و هتک (بی
احترامی به اهل بیت علیهم السلا م ومجالس عزاداری) می گردد چه حکمی دارد؟
ج :
اگر موجب هتک و تمسخر باشد جایز نیست . همچنین هرعملی که موجب وهن مذهب باشد حرام
است.
مطابق با نظر مراجع بزرگوار تقلیدآیات عظام : خامنه ای ، بهجت ، فاضل ،
مکارم ، تبریزی ، سیستانی
برای مطالعه : مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع
تقلید ،ج 3، ص31 تا 34 و... .
دفتر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
سؤال ـ دلیل
سینه زدن براى معصومین ( علیهم السلام ) چه مى باشد؟
جواب ـ سینه زنى یكى از

مظاهر مهم عزادارى و ابراز تنفر از ظلم ستمگران است و نه تنها اشتباه نیست بلكه در
تداوم هدف آن بزرگواران نقش مهمى دارد.
سؤال ـ آیا سینه و زنجیر زدن در عزادارى
كه منجر به كبود و حتى جارى شدن خون مى شود جایز است؟
جواب ـ جایز بلكه راجح است
مشروط بر آنكه موجب ضرر مهم و اضرار بر نفس نباشد.
سؤال ـ برهنه شدن مردان در
حال سینه زدن و زنجیر زدن در منظر زنان چگونه است؟
جواب ـ بر زنان لازم است از
نظر خوددارى كنند. البته بر مردانى كه مى دانند زنان به بدن آنها نگاه مى كنند جایز
نیست لخت شوند.
سؤال ـ آیا سینه زدن و زنجیر زدن ریایى جایز است؟
جواب ـ ان
شاءالله از ریا خوددارى كنند.
سؤال ـ در عزادارى ها مشاهده مى شود عده اى به
صورت نیمه عریان در مقابل افراد نامحرم اقدام به خودزنى هاى افراطى مى كنند،آیا این
عمل جایز است؟
جواب ـ سنت سینه زنى كه طبق متعارف و به طور معمول انجام مى گرفته
شایسته هیچ گونه مخالفت با آن نیست. ولى در مورد مذكور بر زنان لازم است از نظر
كردن خوددارى كنند.
سؤال ـ هروله ( بالا و پایین پریدن ) در مجالس عزادارى اهل
بیت عصمت و طهارت علیهم السلام چه حكمى دارد؟
جواب ـ هروله در اسلام فقط در
قسمتى از سعى بین صفا و مروه براى مردان و هنگام گذر از وادى محسّر بعد از وقوف در
مشعر الحرام به عنوان یك عمل مستحب وارد شده است و در غیر این دو مورد به عنوان یك
عمل مستحب مشروع نیست.
سؤال ـ آیا تعزیه و شبیه خوانى در مراسم عزادارى جایز
است؟
جواب ـ اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانعى ندارد. ولى
بهتر است به جاى آن مجلس روضه خوانى برپا كنند بلكه عزادارى براى معصومین ( علیهم
السلام ) بویژه سیدالشهداء ( علیه السلام ) و اصحاب آن بزرگوار از افضل قربات
است.
سؤال ـ آیا تشبّه به اهل بیت ( علیهم السلام ) در نمایش و تعزیه و غیر آن
جایز است؟
جواب ـ در صورتى كه عرفاً هتك و اهانت به آن بزرگواران محسوب نشود
نباشد مانعى ندارد.
سؤال ـ آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاى امام حسین و سایر
معصومین ( علیهم السلام ) رجحان شرعى دارد؟
جواب ـ چون از مصادیق تعظیم شعائر
است واجد رجحان شرعى مى باشد و عملاً بزرگانى چون مرحوم آیت الله العظمى آقاى
بروجردى ( قدس سره ) در روز عاشورا از قباى سیاه استفاده مى كردند.
سؤال ـ آیا
قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد وظیفه چیست؟
جواب ـ
با توجه به گرایشى كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در
اكثر نقاط جهان پیدا شده و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى
شود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است لازم است در
رابطه با مسائل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین ( علیه
السلام ) به گونه اى عمل شود كه موجب گرایش بیشتر و علاقه مندى شدیدتر به آن حضرت و
هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط قمه زدن چنین نقشى ندارد و دشمنان اهل بیت (
علیهم السلام ) از آن سوء استفاده مى نمایند و آن را علیه مذهب به كار مى برند. لذا
مناسب است شیعیان علاقه مند به مكتب امام حسین ( علیه السلام ) از آن خوددارى
نمایند و چنانچه در این مورد نذرى وجود باشته باشد نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد
نیست.
سوال : به نام خدا سوال من از ایشان این است که آیا قمه زدن در خفا و
آشکار جایز است یا خیر ؟ با تشکر
جواب : قمه زدن پنهانی اشکال ندارد لکن در ملآ
عام در شرایط فعلی بهتر است از آن اجتناب شود زیرا رسانه های استکباری مترصد فرصت
اند تا علیه تشیع تبلیغات سوء کنند و چهره شیعه را در دنیا مشوّه جلوه دهند
سؤال
ـ حكم عَلَم هایى كه در مراسم عزادارى معصومین ( علیهم السلام ) از آنها استفاده مى
شود و بعضى داراى نقش و نگارهایى نیز هستند چیست؟
جواب ـ استفاده از آنها در
عزادارى جایز است.
سؤال ـ استفاده از ابزار موسیقى به شیوه رقابت كه در برخى
هیأت هاى عزادارى مرسوم شده حكمش چیست؟
جواب ـ حكم استفاده از آلات موسیقى در
سؤال قبل بیان شد و رقابت حكم آن را عوض نمى كند. بلى اگر رقابت باعث ریا و عدم قصد
قربت شود یا موجب اذیت دیگران شود، جایز نیست.
سؤال ـ در سوگوارى معصومین (
علیهم السلام ) نماز اول وقت مقدم است یا عزادارى؟
جواب ـ بهتر آن است كه نماز
را مقدم بدارند همانگونه كه امام حسین ( علیه السلام ) در ظهر روز عاشورا نماز ظهر
اقامه كردند.
سؤال ـ طولانى شدن مجالس اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) تا
نیمه هاى شب و تأخیر آن حتى در بعضى از موارد تا بعد از نیمه شب اگر موجب خواب
ماندن افراد بویژه جوانان و قضا شدن نماز صبح آنها شود، چه حكمى دارد؟
جواب ـ در
فرض مزبور، مجالس را تا آن هنگام از شب به تأخیر نیندازند. بلكه باید به نحوى
برنامه ریزى شود كه فریضه نماز صبح در اثر اشتغال به امور مستحب ترك نشود. زیرا این
گونه مجالس باید زمینه ساز عمل به واجبات و ترك محرمات باشد
سؤال ـ آیا دعوت از
مرثیه سرایانى كه در لابلاى اشعار خود بعضى از مطالب بى مدرك یا ضعیف السند را طرح
مى كنند یا با غنا مى خوانند صحیح است؟
جواب ـ غنا حرام است هر چند همراه خواندن
قرآن یا عزادارى ائمه اطهار ( علیهم السلام ) باشد و دعوت از افرادى كه غنا مى
خوانند و شركت در مجالس آنها حرام است و لازم است از مرثیه سرایانى استفاده شود كه
مطالب صحیح و واقعى را بیان مى نمایند
سؤال ـ در مجالس زنانه زنان مداحى و
سخنرانى مى كنند و صداى آنها مستقیماً یا با بلندگو به گوش مردان رهگذر مى رسد، آیا
این عمل جایز است؟
جواب ـ شنیدن صداى ایشان اگر در معرض ریبه و التذاذ نباشد
حرام نیست اما با توجه به اینكه خداوند متعال مى فرماید:«فاسئَلوهُنَّ مِنْ وَراءِ
حجاب» خوب است كه مجالس زنانه بویژه مجالس مذهبى طورى باشد كه كاملاً مراعات عفت
بشود.
سؤال ـ در مورد تعزیه و روضه هایى كه در رابطه با ازدواج حضرت قاسم ( علیه
السلام ) در كربلا خوانده مى شود، چه مى فرمایید؟
جواب ـ آنچه در مورد عروسى
حضرت قاسم مطرح شده یا مى شود صحیح نیست. و اثرى از این قضیه در كتب معتبره وجود
ندارد. مضافاً بر اینكه حضرت قاسم به سنّ ازدواج نرسیده بود. بلى، در كتاب «منتخب»
مرحوم طریحى چیزهایى كه مناسب ازدواج آن حضرت است نقل شده، ولى ظاهراً این مطالب
نادرست را بعد از آن مرحوم، افراد مغرض یا نادان به آن كتاب اضافه كرده اند. و
مرحوم طریحى برتر از آن است كه این مطالب را كه مناسبتى با واقعه عاشورا ندارد، در
كتاب خود بنویسد. در عین حال آنچه در كتاب طریحى آمده به این نحو كه بعضى در مراسم
تعزیه دارى و بصورت خرافى پیاده مى كنند، نمى باشد.
سؤال ـ كف زدن در جشن هاى
مذهبى چه حكمى دارد؟
جواب ـ هر چند كف زدن به خودى خود اشكالى ندارد، ولى بر
مؤمنین لازم است در مساجد و حسینیه ها و اماكن مقدسه آن را ترك كنند و نیز در مجالس
معصومین ( علیهم السلام ) اگر عرفاً هتك حرمت آن بزرگواران محسوب شود لازم است از
آن اجتناب شود و بر مؤمنین است كه به جاى آن از اشعار همیشگى مسلمانان كه صلوات است
استفاده كنند.
سؤال ـ نظر شریف خود را در نحوه برگزارى مراسم مربوط به معصومین (
علیهم السلام ) و مجالس مذهبى مرقوم فرمایید؟
جواب ـ بطور كلى در مراسم مربوط به
معصومین ( علیهم السلام ) و مجالس مذهبى امور ذیل باید مراعات شود:
1 ـ از هر
نوع عملى كه عرفاً هتك حرمت شمرده مى شود مثل كف زدن و سوت زدن و بكار بردن الفاظ و
عبارات ركیك و امثال آن باید اجتناب شود.
2 ـ از هر نوع عملى كه جنبه توجیه
پذیرى ندارد و مورد سوء استفاده مغرضان و موجب وهن مذهب مى شود باید اجتناب
شود.
3 ـ از بكار بردن عبارات و جملاتى كه بوى شرك و كفر مى دهد باید اجتناب
شود.
4 ـ از هر نوع كارى كه موجب ضرر شدید به بدن یا ناقص شدن آن مى شود باید
اجتناب شود.
5 ـ این گونه مراسم باید بدور از ریا و خودنمایى و هر گونه اغراض
دنیوى بطور سنتى و معمول انجام شود تا ان شاءالله مقبول درگاه الهى قرار گیرد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی بهجت
سوال : با سلام خدمت شما و با تشکر از زحمات
شما من یک سوال شرعی از آیت الله العظمی بهجت : آیا قمه زنی که در ماه محرم است
جایز است یا نه؟
جواب : قمه زنی اگر موجب ضرر نشود جایز است
استفتائات از آیت
الله بهجت
لازم به ذکر است که این نظرات از جلد چهارم کتاب استفتاءات ایشان که
در تابستان سال 1386 منتشر شده است نقل می گردد:
صفحه 540 سوال 6386: برخی از
شیعیان در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام و خصوصا مجلس سرور شهیدان اباعبدالله
الحسین علیه السلام اقدام به سینه زنی و کندن صورت می نمایند - که باعث کبود شدن و
خونریزی می شود - حکم شرعی آن چیست؟
جواب: در صورتی که مناسب عزاداری باشد و
مرض آور نباشد اشکال ندارد.
صفحه 540 سوال 6387: لخت شدن در عزاداری چگونه است؟
و اگر بر اثر سینه زنی بدن سرخ شود چه حکمی دارد؟ جواب: اشکالی ندارد و لخت شدنی که
در معرض نظر حرام نامحرم باشد، جایز نیست.
صفحه 540 سوال 6389: زنجیرزنی چه
حکمی دارد؟
جواب: اشکالی ندارد.
صفحه 542 سوال 6398: گاهی در سینه زنی یا
زنجیرزنی، افراد بخشی از بدن را برهنه می کنند، در حالی که زنان نیز حضور دارند.
آیا اشکال دارد؟
جواب: تا هنگامی که علم به تعمد نظر یا ریبه از دیگران ندارند
اشکال ندارد.
صفحه 544 سوال 6404: آیا خریدن عَلَم که دارای مجسمه حیواناتی
مانند کبوتر، طاووس و ... است برای عزای امام حسین علیه السلام اشکال
دارد؟
جواب: اشکال ندارد.
صفحه 544 سوال 6407: آیا احترام گذاشتن به لباس
سیاه، ضریح، عَلَم و پارچه هایی که اختصاص به عزای امام حسین دارد مشروع
است؟
جواب: بله.
صفحه 544 سوال 6408: استفاده از چهل چراغ در دسته های
عزاداری چه حکمی دارد؟
جواب: اشکال ندارد.
صفحه 538 سوال 6380: تعزیه و
شبیه خوانی بخش هایی از تاریخ که سند معتبری ندارد ( مثل ازدواج حضرت قاسم ) چه
حکمی دارد؟
جواب: اگر معلوم باشد که نقل از بعض تواریخ و روایت هاست اشکال
ندارد.
آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی
سوال : در اسلامى كه تراشیدن صورت
با تیغ را جایز نمیداند قمه زنى براى امام حسین چه حكمى دارد.
جواب : قمه زنی در
حد نفسه مانعی ندارد ولکن سزاوار است برای مؤمنین که در مقام حزن و اندوه بر
سیدالشهداء علیه السلام مظهر مناسبتری را اختیار کند و آن مظهر مختلف به اختلاف
کشورها و شهرها، والله العالم.
سوال : سؤال من از ایشان این است كه آیا قمه زدن
در خفا و آشكار جایز است یا خیر
جواب : قمه زنی در حد نفسه مانعی ندارد ولکن
سزاوار است برای مؤمنین که در مقام حزن و اندوه بر سیدالشهداء علیه السلام مظهر
مناسبتری را اختیار کند و آن مظهر مختلف به اختلاف کشورها و شهرها، والله
العالم..
آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی
سؤال: آیا جایز است داستان
عقد و ازدواج حضرت قاسم بن حسن در واقعه كربلا را نقل كنیم و آیا این جریان صحت
دارد؟
جواب: بسمه تعالی؛ بسیار بعید است و بنده سند معتبری برای آن ندیدم

سؤال: استعمال طبل و شیپور مخصوصا در عزاداری سیدالشهداء علیه السلام چه صورت
دارد؟
جواب: بسمه تعالی ؛ طبل ساده كه از آلات لهو نباشد ؛ مانعی ندارد

سؤال: روز عاشورا برای اظهار همدردی با معصومین علیهم السلام صورت خیمه گاه
درست كردن و آتش زدن جایز است و اسراف محسوب نمی شود؟
جواب: بسمه تعالی ؛ نه
تنها اسراف نیست ؛ بلكه عملی مستحسن است . البته رعایت شود تا موجب اهانت به خاندان
رسالت نباشد
سؤال: آیا حدیثی كه دلالت بر جواز استفاده از طبل و سنج و شیپور در
عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام دارید؟ راهنمایی بفرمایید؟
جواب: بسمه تعالی
؛ روایات زیادی درباره عزاداری آن حضرت وارد شده است و از این امور نهی نشده است و
مقتضای اطلاق روایات , جواز آنها است
سؤال: درهیئت های حسینی علیه السلام در
اثر شور عزاداری گاهی به سرو صورت خود می زنند و بدن را مجروح می كنند آیا این مورد
اشكالی دارد یا نه ؟
جواب: بسمه تعالی ؛ بی اشكال است
سؤال: در دستجات
عزاداری حسینی علیه السلام كه به خیابان و بازار می ورند و باعث بسته شدن راه عبور
می شوند آیا سد معبر حساب می شود ؟ البته كسانیكه از آن مسیر عبور می كنند اكثرا
برای تماشای عزاداری می آیند .
جواب: بسمه تعالی ؛ اینگونه سدّ معبر جایز و بی
اشكال است .
سؤال: مرثیه خواندن خانم ها با بلندگو و سینه زنی در مجلس زنانه چه
صورت دارد ؟ پختن جو پوست كنده به صورت سوپ اشكال دارد ؟
جواب: بسمه تعالی ؛
مرثیه خوانی از عبادات بسیار با اهمیت است و باید حتی المقدور از امور غیر شرعیه
دور باشد البته, خواندن خانم ها بدون شنیدن اجانب هیچ اشكالی ندارد .سینه زدن
خانمها نیز در مجلس خانم ها هیچ اشكالی ندارد , پختن جو نیز اشكال ندارد .
سؤال:
ذاكران و مداحان كه بعضی روضه ها را با آهنگ های موسیقی یا قریب به آن می خوانند ,
وجه شرعی آن چیست
جواب: بسمه تعالی ؛ موسیقی مطلقا حرام است ولو در روضه خوانی
باشد
سؤال: مزد گرفتن بابت مداحی اهلبیت و سخنرانی چه حكمی دارد ؟
جواب:
بسمه تعالی ؛ جایز است
سؤال: بعضی از مداحان اهل بیت از عبارت های ( من مستم ,
از همه خوشگلتری ) استفاده می كنند آیا این الفاظ اهانت به ساحت مقدس ائمه حساب می
شود ؟
جواب: بسمه تعالی ؛ مداحی شغل بسیار شریفی است و اجر جزیل درد و حیف است
كه این عمل با اهانت به مقام اهل بیت علیه السلام مبدل به خلاف شرع شود
سؤال:
در عزاداری امام حسین علیه السلام به صورت لطلمه زدن و خود را مجروح كردن وقمه زدن
, احیانا هلاك می شوند و استفاده از طبل چه صورت دارد ؟
جواب: بسمه تعالی ؛
تمام آنچه ذكر كرده اید جایز و مستحسن است ؛ مگر كاری كه موجب هلاكت شود
سؤال:
آیا جایز است پارچه و دستمالهایی را كه ایام محرم بر سر علم می بندند بفروش برسانند
و در عزاداری و تعمیر حسینیه و یا مسجد مصرف نمایند؟
جواب: بسمه تعالی ؛ چنانچه
وقف آن كار به خصوص نشده باشد ؛ اشكالی ندارد
سؤال: در ایام سوگواری ابا عبد
الله الحسین علیه السلام نماز مقدم است یا عزاداری ؟
جواب: بسمه تعالی ؛ نماز
مقدم است
سؤال: اگر قمه زدن باعث وهن مذهب شیعه شود آیا در این صورت قمه زدن
جایز است؟
جواب: بسمه تعالی ؛ اصلا موجب وهن نمی شود ؛ بلكه عكس آن مشهود است

سؤال: دلیل سینه زدن برای ائمه علیهم السلام چه می باشد ؟
جواب: بسمه تعالی
؛ تعظیم شعائر مذهبی
سؤال: آیا سینه و زنجیر زدن در عزاداری كه منجر به كبودی و
حتی جاری شدن خون می شود جایز است ؟
جواب: بسمه تعالی ؛ بلی جایز است
سؤال:
آیا سینه زدن و زنجیر زدن ریایی جایز است ؟
جواب: بسمه تعالی ؛ همانند نماز
ریایی است
سؤال: در عزاداری حضرت سید الشهداء هرگونه عزاداری از قبیل زدن قمه و
طبل و سنج چه حكمی دارد ؟
جواب: بسمه تعالی ؛ جایز است
سؤال: آیا بهتر است
به جای شبیه خوانی , روضه خوانی بر پا كنند؛ روضه خوانی مگر همان تعزیه و شبیه
خوانی روی منبر نمی باشد ؟
جواب: بسمه تعالی ؛ تمامش خوب است
سؤال: آیا
تعزیه و شبیه خوانی در مراسم عزاداری جایز است ؟
جواب: بسمه تعالی ؛ بلی جایز
است
دفتر آیت الله العظمی صانعی
سوال : گفتن بعضى از کلمات توسط مداحان
مانند ( من سگ حسینم, من دیوانه حسینم و...... ) از لحاظ شرعى اشکال دارد؟
جواب
: از انجام اعمال و به کار بردن الفاظى که موجب وهن و عزادارى و توهین به مقام
والاى ائمّه ( علیهم السلام ) مى باشد, باید پرهیز نمود و عزادارى ها بهتر است به
همان شیوه عزادارى سنتى و روضه خوانى انجام شود.
سوال : هروله کردن ( بالا و
پایین پریدن و ذکر معصومین را گفتن ) در مراسم عزادارى از لحاظ شرعى اشکال دارد یا
خیر؟
جواب : از انجام اعمال و به کار بردن الفاظى که موجب وهن و عزادارى و توهین
به مقام والاى ائمّه ( علیهم السلام ) مى باشد, باید پرهیز نمود و عزادارى ها بهتر
است به همان شیوه عزادارى سنتى و روضه خوانى انجام شود
سوال : آیا قرار دادن
صداى بلندگو در حالت تكرار به طورى كه نام مقدس اباعبدالله الحسین به صورت تلفظ
سریع و نا صحیح, استماع شود جایز است؟
جواب : راجع به عزادارى سیدالشهداء حضرت
اباعبدالله الحسین علیه السلام و هر نحو عزادارى كه افراط و هتك مقام شهادت و امامت
نزد شیعه در او نباشد و در مسیر پیدایش راه پیروى از آن وجود مقدس باشد جایز است و
حسب فرموده امام امت ( سلام الله علیه ) عزادارى سنتى مانعى ندارد و نباید راه هاى
جدیدى كه منشأ حرف و حدیث است انتخاب نمود.
سوال : عمل عزادارنى كه خود را در
مقابل مزار مقدس ائمه به خاك مى اندازند و سینه و صورت خود را به خاك مى مالند و
خراشیده مى كنند و خون جارى مى شود و با همان حال به داخل حرم وارد مى شوند چه صورت
دارد؟
جواب : راجع به عزادارى سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و
هر نحو عزادارى كه افراط و هتك مقام شهادت و امامت نزد شیعه در او نباشد و در مسیر
پیدایش راه پیروى از آن وجود مقدس باشد جایز است و حسب فرموده امام امت ( سلام الله
علیه ) عزادارى سنتى مانعى ندارد و نباید راه هاى جدیدى كه منشأ حرف و حدیث است
انتخاب نمود.
سوال : آیا استفاده از سنج و دهل و شیپور در مراسم عزادارى ائمه
اطهار جایز است؟
جواب : نباید از چنین سنت هایى جلوگیرى نمود و نمى توان گفت
این گونه اعمال كه در عزادارى ها به عنوان وسیله بكاء و شور دادن به عزادارى ها
استفاده مى شود حرام است.
سوال : آیا زنجیر زدن به پشت، سیلى زدن به صورت و یا
سینه زدن كه منجر به زخم شدن و خراشیدن و ..... مى شود و براى عزادارى امام حسین
علیه السلام است جایز است؟
جواب : جایز مى باشد و مشمول اطلاقات و عمومات ابكاء
و بكاء و تعظیم شعائر مى باشد و آن چه در عزادارى و غیر آن حرام است جنایت بر بدن
است نه امثال امور كه ضرردار بودنش معلوم نیست بلكه نزد اهلش ضرر محسوب نشده چه رسد
به جنایت بر نفس, به علاوه كه ظاهراً حب و علاقه و عشق به اباعبدالله الحسین علیه
السلام اختیار از دست افراد عزادار گرفته و مأجور مى باشند
سوال : نظر حضرت عالى
پیرامون تعزیه ( شبیه خوانی ) چیست ؟
جواب : راجع به عزادارى سید الشهداء حضرت
ابا عبدالله علیه السلام و هر نحو عزادارى كه افراط و هتك مقام شهادت و امامت در او
نباشد و در مسیر پیدایش راه پیروى از آن وجود مقدس باشد جایز است و حسب فرموده امام
امّت «قدس سره» عزادارى سنتى مانعى ندارد .
اسوال : گر قمه زنى و زنجیر زنى
اشکال ندارد ولى والدین شخص در مورد قمه زنى نارضایتى کنند آیا عدم رضایت آن ها
باعث اشکال داشتن چنین عزادارى مى شود؟
آیا این حکم موقعى که انسان، متأهل و
جدا از پدر و مادر زندگى مى کند هم صدق مى کند؟
جواب : اطاعت از پدر و مادر، یک
امر اخلاقى است و آن چه که موجب اذیت و آزار آن ها است باید ترک شود, بناء علیه،
عدم رضایت آن ها نسبت به عزادارى حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نمى تواند سبب
حرمت آن گردد, آرى اگر عدم رضایت آن ها به خاطر احتمال خطر و ضرر است اطاعتشان واجب
و ترکش حرام است
سوال : سینه زدن با تیغ و یا زنجیر زدن با زنجیرى كه داراى تیغ
است و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود، اگر چه خطر جانى هم نداشته
باشد، چه حكمى دارد؟
جواب : برپایى مجالس و اقامه عزادارى خامس آل عبا ( علیهم
السلام ) از قبیل روضه خوانى و وعظ و سینه زنى و عزادارى سنّتى از افضل اعمال است و
موجب اجر و مزد اخروى فراوان است، لیكن باید توجه داشت كه دشمن، همه اعمال ما را
مستقیماً با مقارن قرار دادن با اعمال دیگران، مورد حمله قرار مى دهد و غرضش حمله
به مذهب یا اسلام است و با عقبگرد ما از مواضع عملـى اسلامى، ما را رها نكرده، بلكه
حمله را زیادتر و زیادتر نموده تا آنكه ما را از همه اعمال و فرایض و شعایر و
تبلیغاتمان باز دارد. به حول و قوّه الهى و بـا بیدارى امثال شما مسلمانـان و
بهانـه به دسـت دشمن نـدادن و حفـظ عزّت و عظمت اسلامى هر روز بر شكست آنان اضافه
خواهد شد و تبلیغات آنها به جایى نخواهد رسید، كه: «الاسلام یعلو و لایعلى علیه
شیء».
سوال : آیا قمه زدن جایزاست یا خیر؟
جواب : به نظر اینجانب جایز است و
مشمول اطلاقات و عمومات ابكاء و بكاء و تعظیم شعائر مى باشد البته بشرط آنكه موجب
اذیّت شدن و جنایت به بدن نباشد كه معمولاً در قمه زنى چنین نبوده است.
دفتر آیت
الله العظمی سید صادق شیرازی
سؤال 1: در یكى از حسینیه ‏ها مسابقه داستانى
برگزار شد تحت این عنوان كه ( اگر ما فرض كنیم: امام حسین علیه السلام با یزید بیعت
مى كرد بنظر شما این بیعت چه عواقب وخیمى براى مسلمانان در پى داشت؟ و چه اثرى بر
زندگى امروز ما مى گذاشت؟ ) آیا طرح اینچنین فرضیاتى جائز است و تعدّى به عصمت امام
نیست؟
جواب: اگر باعث هتك حرمت براى امام حسین ( علیه السلام ) نشود اشكالى
ندارد.
سؤال 2: در شبیه خوانى هر ساله واقعه كربلا را به صحنه نمایش مىكشیم و
آنرا بر روى شخصیتهاى اساسى در كربلا متمركز مى كنیم كه از جمله این شخصیتها حضرت
امام حسین ( علیه السلام ) و حضرت عباس و اهل بیت ( علیهم السلام ) هستند، گاهى
ممكن است بازیگر سبزه یا قدكوتاه باشد و با خصوصیات شخصیت اصلى تفاوت داشته باشد
آیا این كار جائز است؟
جواب: از بهترین راههاى نزدیك شدن به خدا، استفاده از
تمام وسائل مشروع براى نشر آثار اهل بیت ( علیهم السلام ) مخصوصاً امام حسین ( علیه
السلام ) مىباشد اما در این كار باید نهایت دقت و احتیاط بعمل آید كه نمایش كامل و
از همه لحاظ بدون اشكال باشد بطورى كه مستلزم اهانت و هتك حرمت براى اهل بیت (
علیهم السلام ) نشود.

منبع سایت دفتر آیت الله خامنه ای



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
دوشنبه 27 شهریور 1396 02:40 ق.ظ
Unquestionably believe that which you stated. Your favourite justification appeared
to be on the web the simplest factor to understand of.
I say to you, I certainly get annoyed while other
people think about worries that they just do not recognize about.
You controlled to hit the nail upon the highest and defined
out the entire thing with no need side effect , other folks
could take a signal. Will probably be back to get more.
Thanks
سه شنبه 17 مرداد 1396 08:47 ق.ظ
It's amazing to pay a quick visit this web page and reading the views of all
mates about this post, while I am also eager of
getting experience.
شنبه 14 مرداد 1396 06:19 ق.ظ
Hello! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone!
Just wanted to say I love reading through your blog and
look forward to all your posts! Carry on the outstanding work!
شنبه 7 مرداد 1396 06:23 ب.ظ
What's up to all, how is everything, I think every one is
getting more from this web site, and your views are nice in favor of
new people.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:34 ق.ظ
This piece of writing offers clear idea designed for the new viewers of blogging, that
really how to do blogging.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی